Portræt
2023-10-04

Birgitte Skadborg

Læs vores interview med klinikejer og tandlæge Birgitte Skadborg - deler sine tanker og perspektiver om, hvad en god leder er for hende, og hvilke værktøjer hun anvender i hverdagen for at skabe den bedste klinik.

Kan du sætte ord på, hvad en god leder er for dig?

En god leder er en, der lytter til sine medarbejdere og kan være en leder uden at virke som en leder. En leder, der leder med hjertet, forstår medarbejdernes behov og ser dem som individuelle personer. Det er vigtigt at være et godt menneske og sætte sig i medarbejdernes sted, lytte til deres ønsker og behov og handle i overensstemmelse hermed. Husk alle er forskellige.

Hvordan lever du op til egne forventninger til dig som leder i hverdagen?

Jeg forsøger at være en leder, der er tilgængelig og lyttende. Jeg behandler mine medarbejdere som enkeltpersoner med forskellige behov og søger at imødekomme dem. Jeg tør tage konflikter og svære samtaler, da jeg mener, at konfliktsky ledelse er det værste. Jeg anvender værktøjer som KAIZEN-princippet til at løse problemer og forbedre arbejdspladsen. 

Kan du give et par eksempler på nogle situationer på jeres arbejdsplads, hvor du følte, at din håndtering har givet positivt afkast?

Vi anvender KAIZEN-princippet til at løse problematikker og forbedre arbejdspladsen. Dette system har hjulpet os med at identificere og løse små og store udfordringer. Et eksempel er at håndtere spørgsmål som, hvorfor nogen ikke sætter toiletpapirullen på plads efter brug, og læsninger som at etablere en struktur for at håndtere disse problemer. KAIZEN hjælper os med at systematisere og forbedre mange aspekter af vores klinik, fordi ingen problemer er for små.

Hvordan ser arbejdsstrukturen ud på din klinik, og hvordan opretholder I en flad struktur?

Arbejdsstrukturen på vores klinik stiger efter at være så flad som muligt. Alle anses for at være lige vigtige, uanset deres rolle. Vi værdsætter respekt for hinanden og opmuntrer til åbenhed og ordentlig kommunikation. Alle har et ansvarsområde, og vi uddelegerer opgaver og ansvar for at inddrage medarbejderne i beslutningsprocesser. 

Hvad oplever du af reaktioner og respons hos dine ansatte/nye ansatte, når de oplever jeres flade struktur?

Nye medarbejdere, der kommer fra arbejdspladser med mere hierarki, kan ofte være overraskede over den flade struktur på vores klinik. De kan have brug for tid til at tilpasse sig vores frihed-under-ansvar tilgang, men generelt oplever vi, at de trives godt. Vi værdsætter mangfoldigheden af aldersgrupper og skaber en positiv arbejdskultur, hvor alle føler sig værdsat og involveret. 

Kan du sætte nogle ord på, hvordan en almindelig arbejdsuge ser ud for dig, hvornår er du tandlæge, og hvornår er du leder?

Jeg arbejder 37 timer som tandlæge, og min rolle som leder flettes naturligt ind i min daglige rutine. Jeg er tilgængelig for mine medarbejdere hele tiden og deltager i opgaver, der kræver ledelse, når det er nødvendigt. Jeg prioriterer at være til stede og tilgængelig for mine kollegaer og ansatte, og vi har regelmæssige møder for at drøfte drift og udvikling. 

Er der noget, du har fortrudt eller ville gøre anderledes som leder på din klinik?

Selvfølgelig har der været udfordringer og fejl undervejs, men det er en naturlig del af enhver leders rejse. Jeg tror på at lære af mine fejl og bruge dem som muligheder for vækst og forbedring. Hvis jeg skulle gøre noget anderledes, ville det være at introducere visse ledelsesværktøjer tidligere, da de har vist sig at være meget effektive for vores team. 

Kan du nævne 3 gode ting man kan gøre, hvis man har svært ved at holde på sine medarbejdere?

1. Vis empati og tilpas ledelsesstilen individuelt: forstå og imødekom medarbejdernes personlige behov og ønsker. Lyt til deres udfordringer på privatfronten og tilpas arbejdsforholdene efter behov, så de ikke føler sig pressede. 

2. Rekrutter de rette personer og skab fælles værdi: Saml et team, der deler dine værdier og mål inden for virksomheden. Ansæt ansatte, som du gerne vil arbejde sammen med, og som ønsker at bidrage til klinikkens succes og udvikling. 

3. Skab en udviklingsorienteret struktur og beløn medarbejderne: Etabler en god struktur, der fremmer medarbejdernes faglige udvikling og giver dem mulighed for at opbygge bred kompetence. Sørg for at belønne dem ordentligt, da tilfredse medarbejdere er mere tilbøjelige til at blive. 

Hvad giver det for dig og din klinik at sætte tid og penge af til faglig efteruddannelse?

Vi lægger stor vægt på faglig efteruddannelse og investerer betydelige ressourcer i det. Vi deltager regelmæssigt i kurser, fordi vi tror på, at der altid er noget nyt at lære, uanset hvor erfaren man er som tandlæge. Vi ser værdien i at drage inspiration fra dygtige fagfolk uden for vores klinik, og vi er åbne for, at vores medarbejdere deltager i kurser, som vi gerne betaler for, hvis de er relevante og gavnlige. Der er ingen fastsat grænse for, hvor mange kurser man kan tage, da det også bidrager til vores kliniks fremgang. Vi opmuntrer dig til, at medarbejdere deler deres indsigter og erfaringer med resten af holdet efter hvert kursus, så vi alle kan drage fordel af de højdepunkter, de har fået med sig.

Disse kunne også have din interesse?