Portræt
2023-05-29

Anne Mette Stougaard

Læs mere om, hvad vores Subject Matter Expert Anne Mette Stougaard har at sige om betydningen af e-læring i dentalbranchen.

Anne Mette Stougaard er både Bestyrelsesmedlem i Region Hovedstadens Tandlægeforening og Tandlægekonsulent og Foredragsholder hos Dental Insights DK. I følgende interview kan du få hendes syn på, hvad professionelle i dentalbranchen kan få ud af e-læring samt den rolle, e-læring kommer til at spille i dentalbranchen i fremtiden.

Hvordan har e-læring påvirket efteruddannelsen for tandfaglige? 
Som tandfaglige er vi vant til at tage på kurser løbende og blive ved med at dygtiggøre os selv gennem hele vores karriere. Der har i længere tid været udenlandske udbydere af e-læring til tandfaglige, og under coronakrisen kom der virkelig fart på produktionen af webinarer hos danske dentalvirksomheder og -organisationer. Nu er der et hav af forskellige kursusudbydere, og vi er blevet vant til at den fysiske efteruddannelse kan suppleres med online læring, både live og som replay (optaget). 

På hvilke måder kan dentalbranchen bruge e-læring? 

Der er stor faglig stolthed hos alle de tandfaglige mennesker, jeg har mødt - uanset om man er tandlæge, tandplejer, klinikassistent eller tandtekniker. Alle vil gerne gøre deres bedste. Det er vigtigt for os at holde vores viden og praktiske færdigheder opdaterede, så vi er godt klædt på til at møde patienterne i klinikken. Der er så mange iblandt os, der ligger inde med faglige guldkorn, som vi kan og bør dele med hinanden. Onlinekurser kan gøre viden og kliniske procedurer mere tilgængelige og skalerbare, fordi vi kan se dem flere gange, og når vi har brug for dem. Og det giver samtidigt kursusgiveren mulighed for at udbrede sit budskab til flere. 

Hvad er nogle af de udfordringer, som tandfaglige møder når de påbegynder e-læring, og hvordan kan de overkomme disse udfordringer?

Når man arbejder på klinik, har man jo patienter i løbet af dagen. Når man så skal på kursus, bliver det ofte en dobbeltudgift, fordi man både skal betale kursusudgift og lukke aftalebogen og dermed ikke kan have patientbehandling samtidigt. Med onlinekurser kan man supplere sine fysiske kurser og holde sig fagligt opdateret når det passer - hvad end det er om aftenen når børnene er lagt i seng, i weekenden, på en fridag eller når man har et afbud eller udeblivelse på klinikken. 

Det kan også være at klinikledelsen vil supplere deres eksterne og interne kurser med onlinekurser, som alle medarbejdere kan se hver for sig eller sammen på klinikken. Når man både arbejder i klinikken og løbende skal holde sig opdateret i både fysiske kurser og onlinekurser, kan det for mange os føles som overvældende mængder af information. Derfor er det vigtigt, at man selv eller at klinikledelsen prioriterer, hvad man skal vide noget om og hvornår. En ny medarbejder på klinikken kan fx få tildelt et antal onlinekurser som en del af deres introforløb.

Hvis der er kommet ny vigtig viden på et område, kan klinikledelsen fx afsætte tid til et personalemøde, hvor alle medarbejdere ser det samme kursus på en storskærm på samme tid. Det kan også være at en erfaren medarbejder er ved at specialisere sig inden for et område og er i et kursusforløb, som både har fysisk hands-on undervisning suppleret med online læring. 

Hvilken rolle ser du e-læring spille i fremtiden for tandfaglig efteruddannelse og -praksis, og hvilke trends ser du indenfor dette område? 

Jeg ser onlinekurser som et helt genialt supplement til de fysiske kurser, fordi de kan tages på mere skæve og spontane tidspunkter i forhold til patientbehandlingen i klinikken. Man behøver ikke tage fri fra arbejde for at blive klogere på et emne, der undervises i online. Hvis man har en svær case i morgen, kan man forberede sig online dagen før. Onlinekurser kan selvfølgelig aldrig stå alene, dels fordi hands-on undervisning er super vigtig, og fordi vi stadig har brug for det sociale element i at se vores kollegaer i øjnene.

Men dér hvor onlinekurser har sin styrke, er i forhold til den grundlæggende teori som typisk formidles ved tavleundervisning eller tidskrævende 1:1 sidemandsoplæring. Som kursusgiver kan man bruge onlinekurser i sin undervisning til at komme ud til endnu flere tandfaglige med sit navn og budskab uden at skulle bruge mere tid, og dermed kan man bruge endnu mere af sin tid på de værdifulde hands-on kurser og fysiske og interaktive workshops. 

Ved at tilbyde undervisning både fysisk og online, kan man som kursusgiver nå ud til et potentielt kæmpe tandfagligt publikum - både i Danmark og i udlandet. Og som kursusdeltager kan man få adgang til undervisning på højeste faglige niveau uden at man skal tage fri for at rejse udenlands og være væk fra både klinikken og familien i lang tid.

Disse kunne også have din interesse?